“De meeste ideeën over onderwijs zijn niet nieuw, maar niet iedereen kent de oude ideeën.” – Euclides
De Vereniging Agora Onderwijs wil een voortrekkersrol nemen in de verbetering van het onderwijs en werkt met Agora aan antwoorden op uitdagingen waar we in het huidige onderwijsstelsel tegenaan lopen.
Met Agora proberen we antwoorden te formuleren op maatschappelijke vraagstukken waar we in het huidige onderwijsstelsel tegenaan lopen en die ons grote zorgen baren. De onderwijskundige, veranderkundige en strategische kennis en ervaring die we de laatste tien jaar hebben ontwikkeld delen we graag met de onderwijssector en de overheid.
Dit zijn de belangrijkste uitdagingen:
Leerlingen
- Nergens in de wereld zijn leerlingen zo gedemotiveerd voor school als in Nederland.
- Minstens 15.000 leerlingen zitten thuis zonder school.
- Toenemende kansenongelijkheid in onderwijs tussen kinderen van hoog- en laagopgeleide ouders. Achterstanden bij leerlingen uit kwetsbare milieus en met migratieachtergrond; 30% van de schooladviesverschillen is onverklaarbaar door cognitieve vaardigheden.
- Er gaat per jaar € 284 miljoen om in schaduwonderwijs, terwijl onderwijs in dezelfde mate gratis toegankelijk hoort te zijn voor elke leerling.
- Ca. 33% van de leerlingen van 15 jaar is laaggeletterd en niet voldoende leesvaardig om zich te redden in de maatschappij.
- 63% van de leerlingen van groep 8 beheerst onvoldoende de basisvaardigheden voor Lezen, Taalverzorging en Rekenen. Voor leerlingen met laagopgeleide ouders is dat zelfs 78%.
- Veel niet-gemiddelde leerlingen haken af, vervelen zich of worden genegeerd, met allerlei gedragsproblemen tot gevolg.
- Overgang van PO naar VO komt te vroeg voor zwakke leerlingen, dit veroorzaakt een verdere achterstand, vooral bij kinderen van lager opgeleide ouders.
- Hoge uitval van studenten in het eerste jaar van het mbo en hbo.
Onderwijsprofessionals
- De professionele trots van leraren staat onder druk, hoge werkdruk, groeiend percentage burn-out.
- Momenteel is het lerarentekort bijna 10%, waardoor de werkdruk van de huidige leerkrachten flink is toegenomen.
- Ca. 23% van de beginnende leraren valt uit in het eerste jaar. Binnen 5 jaar kiest 31% voor een baan buiten het onderwijs.
- Het leerstofjaarklassensysteem vergroot de werkdruk en stress bij leraren, waardoor hun professionele trots onder druk staat en uitval en ziekteverzuim toenemen.
Er is zoveel kennis en ervaring aanwezig in de sector waarmee we deze uitdagingen samen kunnen aanpakken!
Purpose van Agora
De purpose van Agora is: We creëren plekken waar mensen met plezier kunnen leren en werken.
Daarvoor hebben we op landelijk niveau een vereniging die vanuit die purpose werkt aan drie doelen:
- De visie en de bedoeling van het Agora-onderwijs waarborgen en bevorderen binnen de aangesloten scholen.
2. Een infrastructuur en voorzieningen ontwikkelen die de scholen in staat stellen om, vanuit de Agoravisie, samen te werken en elkaar te ondersteunen bij het realiseren van de best mogelijke onderwijspraktijken.
3. Instrumenten ontwikkelen waarmee de agorascholen de kwaliteit van het vakmanschap van de professionals en de leerresultaten van de leerlingen voortdurend kunnen verbeteren.
Leidende principes
Aanvullend willen we het Agora-onderwijs in Nederland verder uitbouwen, zodat zoveel mogelijk leerlingen, leraren en ouders die voor Agora willen kiezen deze vorm van onderwijs ‘thuisnabij’ ter beschikking hebben.
We stichten zelf geen nieuwe Agora’s, evenmin benaderen we besturen met een dergelijke vraag. In lijn met onze visie komen we pas in actie wanneer ouders, leraren, leerlingen of besturen zelf het initiatief voor een Agora in hun regio nemen en ons vragen om ondersteuning en begeleiding.
Onze leidende principes daarbij zijn:
1. We zoeken naar mogelijkheden, niet naar waarheden.
2. Iedereen is lerende.
3. Geen enkele school loopt voorop, geen enkele school loopt achter.
4. We werken en ontwikkelen met elkaar en voor elkaar.
5. We maken elkaar beter en sterker door elkaar ’aan te moedigen’, ‘uit te dagen’, ‘uit te nodigen’ en ‘te inspireren’.
Leergierigheid heeft vrijheid nodig
Anderen kunnen nooit bepalen wat zinvol is voor de lerende. Prof. dr. Jan Bransen, hoogleraar Filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, zegt dat heel mooi: “Het curriculum is opium voor het onderwijs.” (Bransen, 2019)
Agora ondersteunt lerenden hun eigen potentieel en talent te ontdekken en vorm te geven in een leerproces. Een leerproces dat na Agora levenslang zal voortduren. Agora is geen school in de reguliere opvatting. We leren jou niets. Je gaat zelf leren. Zo wordt school weer zoals het ooit bedoeld was. School komt van het Griekse ‘schola’, dat vrije ruimte betekent. Het zijn jouw hersenen die zich moeten ontwikkelen. Wij, de meesters en ouders, helpen jou bij de zoektocht naar een democratisch, zelfverzekerd, zelfgedisciplineerd, competent, creatief, intellectueel en sociaal burgerschap