“Innovatie maakt onderscheid tussen een leider en een volgeling.” – Steve Jobs

In 2013 gingen vier heren bij elkaar zitten om het visiedocument van Agora te schrijven. Sjef Drummen, Jan Fasen, Bert Martens en Bert Sterken.

Zij besloten dat ze het onderwijs écht radicaal wilden veranderen en zijn uiteindelijk de founding fathers van Agora geworden.

In een intensieve setting van een paar dagen werd het visiedocument geschreven, de basis voor de start van Agora. Daarna begonnen ze aan de praktische vormgeving van Agora. Een select groepje leraren kreeg de opdracht om een jaar lang, één dag in de week, een werkbaar model te bedenken, uitgaande van het visiedocument.

Agora ging in augustus 2014 van start in Roermond, met 34 kinderen. Vanaf dat moment heeft de ontwikkeling van Agora een enorme vlucht genomen. Agora is “een baanbrekende onderwijsvernieuwing”, zoals prof. dr. Jos Claessen het noemt in zijn publicaties.

Sjef Drummen en Jan Fasen zijn veelgevraagde sprekers op allerlei symposia over onderwijsvernieuwing in binnen- en buitenland. Niet alleen Wings Agora (voorheen Agora Roermond) maar ook andere Agora-scholen worden vaak benaderd met verzoeken voor een schoolbezoek. En veel Agorianen worden regelmatig gevraagd als spreker voor symposia en andere onderwijsbijeenkomsten.

Sjef Drummen

Sjef Drummen (Heerlen 1953) is ex-schoolleider, beeldend kunstenaar en onderwijsvernieuwer. Hij is co-founder van Wings Niekée en Wings Agora (voorheen Niekée Roermond en Agora Roermond). Een creatieve out of the box-denker met radicale ideeën. Hij noemt zichzelf onderwijskunstenaar en treedt veel op als inspirerende spreker met een flinke dosis humor.

Hij zit in het bestuur van TaskForce Ontwikkelingsgericht onderwijs o.l.v. Dolf van den Berg. Op 1 augustus 2019 ging Sjef met pensioen maar niet veel later verscheen in oktober 2019 zijn boek Catharsia, waarin hij strijdt tegen de geconditioneerde gedachte dat onderwijs over kennisoverdracht gaat. Hij is voorstander van volledig autonoom leren. Het huidige onderwijs is in zijn ogen failliet en onethisch.

Met Jan Fasen schreef hij onlangs nog een duo-boek, bekijk het hier. Het is op 28 september 2023 uitgekomen.

Afbeelding van Sjefn
Afbeelding van JanFasenblacknwhite

Jan Fasen

Jan Fasen (Sittard 1962) is sinds 2003 schoolleider. Hij leidde diverse brede scholengemeenschappen. In die rol zag hij welke consequenties het huidige onderwijsmodel heeft voor kinderen, leraren en de samenleving. Hij werd het meest geraakt door de demotivatie bij kinderen voor school, de tanende beroepstrots bij leraren en de ongelijke kansen die kinderen krijgen in een welvarend land als Nederland. Hij besloot er iets aan te doen door met schoolleiders en leraren een totaal nieuw alternatief te ontwerpen. Zo ontstond Wings Agora (voorheen Agora Roermond) waar hij tussen 2013 en 2019 leiding aan gaf.

Op dit moment werkt hij als directeur voor de Vereniging Agora Onderwijs. Wil je meer weten? Stuur een e-mail aan jfasen@verenigingagoraonderwijs.nl of bel hem op 06-13569725.

Met Sjef Drummen schreef hij onlangs nog een duo-boek, bekijk het hier. Het is op 28 september 2023 uitgekomen.

Bert Sterken

Bert Sterken (Gemert 1951) studeerde Technische Natuurkunde aan de Technische Universiteit in Eindhoven. Ruim 20 jaar was hij docent Natuurkunde aan het toenmalige Bisschoppelijk College Schöndeln in Roermond. In 2005 werd hij de eerste directeur van Niekée (tegenwoordig Wings Niekée), een nieuwbouw-VMBO school in het centrum van Roermond.

Als directeur gaf hij mede leiding aan de ontwikkeling van vernieuwend onderwijs. Hij wist met reguliere middelen het personele, organisatorische en financiële fundament te leggen waarop de vele creatieve vernieuwingen geïmplementeerd konden worden. Hij is co-founder van Wings Agora (voorheen Agora Roermond), een ultiem onderwijsconcept waarbij kinderen autodidactisch groeien om zo eigenstandig en een leven lang aan hun ontwikkeling te werken. Op 1 januari 2015 ging hij met pensioen.

Afbeelding van BertSn
Afbeelding van BertMn

Bert Martens

Bert Martens (Maastricht, 1951) is oud-schoolleider, is gedurende zijn hele onderwijsloopbaan actief geweest in en met onderwijsvernieuwing, en was vanaf 2012 betrokken bij de ontwikkeling van de visie voor Agora.

Vanaf 2016 is hij als vakexpert betrokken bij de uitvoering van Agora, eerst voor wiskunde, vanaf 2019 voor scheikunde. Sinds 2019 denkt hij mee en ondersteunt hij de verdere ontwikkeling van Agoriaans werken in de bovenbouw, en het versterken van de doorlopende lijn binnen Agora. Daarnaast is hij actief als coach, lid van de raad van bestuur van ECI cultuurfabriek en lid raad van advies van Metameer in Boxmeer en Stevensbeek.